Weerstand en Ontspanning

Zowel lichamelijk als geestelijk heb je – vooral nu – weerstand en ontspanning nodig. Eigenlijk is dat best een lastige combinatie. Als er gevaar dreigt ga je in de afweer-stand. Grote paraatheid in je systeem ís en voelt niet ontspannen. Dat is alleen kortstondig effectief en nuttig in noodgevallen.

Je weerstandsvermógen op peil houden is natuurlijk altijd belangrijk. Maar dat is iets anders dan continue in een staat van paraatheid, alertheid of angst verkeren. Dát is juist slecht voor je weerstandsvermogen.

Ik denk dat we allemaal te maken hebben met een latent gevoel van onrust en onzekerheid. En natuurlijk zeggen en doen we grappige dingen en roepen we ons rationele brein op om te relativeren en laconiek te zijn of zelfs zen. En vanzelfsprekend zijn dit fantastische hulpmiddelen om te relativeren. Maar ons overlevingssysteem haalt dat op onverwachte momenten soms ineens onderuit. Want dat systeem heeft namelijk altijd voorrang. Daar is het je overlevingssysteem voor…

Dus het is makkelijker gezegd dan gedaan om écht “even” die knop om te zetten.

Maar… door je systeem en dus ook en vooral je ademhaling te trainen, verminder je de hoeveelheid stress-stoffen in je hoofd en in lijf. En alleen zó heb je dus zelf invloed op hoe je je voelt én ondersteun je je gezondheid door je weerstand op peil te houden.

Dus dat gaan we doen. En dat blijven we doen.

Klik hier en start vast de bijbehorende muziek op Spotify:

Het leuke is: je kunt meteen meedoen met deze les, die in totaal meer dan een uur duurt. Heb je nog nooit Dao Dans Yoga gedaan, dan is het als inleiding leuk om eerst de pagina over Dao Dans Yoga te lezen, voor zover erover lezen nut kan hebben ?

We strekken in deze les meridianen (energiebanen) die je weerstand bevorderen en we passen hierop meteen wat Shiatsu toe. We doen ademhalingsoefeningen, die je weerstand én je ontspanning bevorderen. En natuurlijk, aan het eind, kom je tot rust en kun je je helemaal overgeven aan dat éne moment.

Thich Nhat Hanh

Er is maar één moment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *